گران‎قیمت ترین خودرو تاریخ ۱۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان! ـ[212 بازدید] [27 امتیاز]
ساعاتی پیش در حراجی آرت‌کیوریال موتورکارز، یک دستگاه فراری ۳۳۵ اسپرت اسپایدر اسکالیه‌تی مدل ۱۹۵۷ به بهای باورنکردنی ۳۲ میلیون و ۷۵ هزار یورو (نزدیک به ۱۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان) به فروش رسید تا گران‌قیمت ترین خودرو تاریخ لقب بگیرد.
این ساخته کمیاب فراری در حالی به این قیمت نجومی حراج شد که قیمت اولیه ای برابر با 22 میلیون و 300 هزار یورو برای آن در نظر گرفته شده بود اما در عرض تنها 1 دقیقه، قیمت های پیشنهادی به مرز 29 میلیون یورو رسید و در نهایت، پس از گذشته تنها 10 دقیقه از آغاز حراج، به قیمت 32 میلیون یورو چکش خورد. گران‌قیمت ترین خودرو حال حاضر دنیا، سابقه حضور در سری رقابت های 12 ساعته سبرینگ سال 1957 را دارد که البته در آن رقابت، نتوانست به جایگاهی بهتر از ششم دست یابد. این فراری 335 با دستیابی به سرعت 203.015 کیلومتر در ساعت، اولین خودرویی است که موفق به عبور از مرز سرعت 200 کیلومتر در ساعت در سری رقابت های 24 ساعته لُمان شده و البته، سابقه نایب‌قهرمانی در رقابت های میلیه‌میلیا را در کارنامه خود دارد. این خودرو همچنین مرکب سِر استرلینگ ماس افسانه ای در گرن‌پری 1958 کوبا بوده، دوئتی تکرارناشدنی که به قهرمانی در این رقابت جایزه بزرگ انجامید. لازم به ذکر است فراری 335 اسپرت اسپایدر اسکالیه‌تی دارای یک موتور 12 سیلندر خورجینی تیپو 140 به حجم 4.1 لیتر و قدرت 400 اسب‌بخار است.
پارادوکس بلوک شرق!
: این روزها با در دست داشتن ۷۵ تا ۹۰ میلیون تومان پول نقد برای خرید یک خودروی شاسی‌بلند، انتخاب‌های نسبتا گسترده در بازار خودروهای دست‌دوم و البته گزینه‌های وسوسه‌برانگیز عمدتا چینی پیش روی شما قرار می‌گیرد. اگر بخواهیم از بین هر یک از این دو دسته یک سوگولی انتخاب کنیم، بدون‌شک کیا سورنتو با قابلیت آفرود مناسب، پیشرانه قدرتمند، ظاهر قابل قبول و از همه مهم‌تر خدمات پس از فروش مناسب از زمره خودروهای دست‌دوم و هایما S۷، محصول جدید ایران‌خودرو بیش از هر گزینه دیگری به شما چشمک می‌زند! دو خودرو با بازاری یکسان که در دو دنیای متفاوت سیر می‌کنند! پارادوکس بلوک شرق!پارادوکس بلوک شرق!پارادوکس بلوک شرق!پارادوکس بلوک شرق! به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، هایما در سال 1992 به عنوان جوینت‌ونچری بین مزدا و دولت چین در منطقه‌ هاینان تاسیس شد و در سال 2006 سهم مزدا توسط گروه خودروسازی FAW خریداری شد اما تکنولوژی محصولات مزدا هنوز هم در تولیدات هایما به چشم می‌خورند و هنوز نیز شاهد همکاری تکنولوژیک بین این شرکت چینی و مزدا هستیم. هایما با فروش سالانه بیش از 200 هزار دستگاه خودرو در بازار چین و برخی بازارهای جهانی (و اخیرا ایران)، تا‌کنون 3 خودرو شاسی‌بلند تحت نام‌های S5، 7 و S7 به خریداران عرضه کرده ‌و بر اساس آخرین آمار فروش خودرو در چین تنها مدل S5 در بین 100 شاسی‌بلند پرفروش این کشور حضور دارد. تولید مدل هایما 7 به اتمام رسیده و مدل S7 جایگزین این شاسی‌بلند در سبد محصولات هایما شده است. محصولی که در سبد ایران خودرو قرار گرفته، بهترین و لوکس‌ترین شاسی‌بلند این خودروساز محسوب می‌شود؛ خودرویی با ابعاد یک کراس‌اوور سایز متوسط که به لطف مدیریت FAW به عنوان یکی از معقول‌ترین خودروسازان چینی، ظاهری متناسب و به دور از اغراق‌های همیشگی عمده محصولات چینی دارد. با توجه به جثه معقول این خودرو که یک سر و گردن از دیگر شاسی‌بلندهای چینی این قیمتی بازار همچون ام‌وی‌ام X33 و لیفان X60 بزرگ‌تر است، هایما تا حدودی دوست‌داشتنی‌تر از دیگر کراس‌اوورهای هموطنش به نظر می‌رسد اما اگر بخواهیم رقیب سرسخت کُره‌ای در بازار دست دوم را جلو بکشیم، S7 چه حرف‌هایی برای گفتن خواهد داشت؟! کُره‌ای محافظه‌کار اما دوست‌داشتنی! پیش از اینکه واردات خودرو به بازار ایران برای بار دیگر و در اواسط و اواخر دهه 80 شمسی آزاد شود، «پراید» تنها محصولی از کیا موتورز کُره جنوبی بود که به وفور در سطح خیابان‌های کشور دیده می‌شد! اما با توجه به گشایش نمایندگی‌های انحصاری برندهای مختلف خودروسازی در سطح کشور و همچنین بیشتر خو گرفتن مصرف‌کنندگان با خودروهای اصطلاحا خارجی یا وارداتی، طیف نوپای محصولات مجموعه در حال پیشرفت هیوندای-کیا به بازار ایران راه پیدا کرد. سورنتو، اسپورتیج و سراتو نخستین محصولاتی از کیا موتورز کُره جنوبی بودند که در اواسط سال 2007 میلادی توسط اطلس خودرو به بازار ایران رسیدند و در شرایطی که هنوز چندان تنوعی در بازار خودروهای شاسی بلند وارداتی وجود نداشت، سورنتو و سانتافه بازار خوبی برای خود دست و پا کرده بودند. البته افرادی که به دنبال ظاهر شکیل و مدرن‌تر بودند، سانتافه و خریدارانی که به پیشرانه و قدرت و کشش اهمیت می‌دادند نیز سورنتو را انتخاب می‌کردند. سورنتویی که در آن سال‌ها به بازار ایران راه پیدا کرد، در واقع نسل نخست این خودرو است که در سال 2002 میلادی معرفی شد و از 2003 به بازار جهانی راه یافت و تنها 5/2 سال در بازار خودروی ایران دوام آورد تا نسخه XM آن معرفی و عرضه شد؛ خودرویی در کلاس کراس‌اوورهای سایز متوسط و بر پایه پلت‌فرمی مشترک با هیوندای تراکان (که به اشتباه برخی بر این عقیده‌اند که سورنتوی 2008 و سانتافه همان سال از پلت‌فرمی یکسان برخوردارند!) که چهره‌ای ساده و در عین حال شکیل دارد و اگر قصد خرید نمونه‌ای از آن را داشته باشید، در وضعیت کنونی بازار خودرو می‌بایست از حدود 75 الی 100 میلیون تومان برای مدل‌های 2008 و 2009 هزینه کنید. بیرون از کابین، جای بحثی ندارد! بحث در مورد ظاهر این دو خودرو کمی سلیقه‌ای است و با توجه به اختلاف سن طراحی 10 ساله آنها در حق سورنتو اجحاف می‌شود. هر چند که هر دو خودرو جذاب هستند اما به هر حال سورنتو رنگ و بوی کهنگی گرفته و دیگر به اندازه روزهای اوج خود نظر عابرین را به خود جلب نمی‌کند. طیف رنگی این کُره‌ای دوست‌داشتنی شامل مشکی، نقره‌ای، نوک مدادی، سفید، زرشکی، سبز ارتشی و... می‌شود که در برخی موارد به صورت دو‌رنگ و رکاب و بچه گلگیر و بخش زیرین خاکستری به بازار عرضه شده است. اما اگر خواسته باشید گزینه‌ای خوش‌فروش را انتخاب کنید، پیشنهاد می‌شود به سراغ نمونه‌های یک رنگ سفید یا نقره‌ای بروید. هایما نیز در حال حاضر با طیف رنگ نسبتا خوبی به دست مشتری می‌رسد که البته طبق عرف بازار ایران، سفید بیشترین میزان ثبت‌نام و فروش را داشته است! زیبایی کابین و امکانات بیشتر، این بار در محصول چینی! هرچند که سورنتو از نظر ابعادی چندان چیزی از سانتافه 7 نفره کم ندارد اما به دلیل فضای کابین محدودتر، کیا موتورز آپشن ردیف صندلی سوم را برای سورنتو در نظر نگرفته بود. این خودرو با تودوزی مشکی و کرمی و طراحی کابین بسیار ساده (که البته این سادگی در نسل‌های بعد هم تکرار شد!) به بازار جهانی عرضه شده است و در داخل کابین آن تنها با امکاناتی همچون کروز کنترل، سانروف دوحالته، شیشه‌های برقی با بالابر اتوماتیک راننده، تنظیم برقی صندلی‌ها، گرمکن صندلی‌های جلو، صندلی‌های تاشوی ردیف دوم، اینترفیس سیستم صوتی، آینه الکتروکرومیک میانی، گرمکن آینه‌های جانبی و ریموت کنترل از جمله مهم‌ترین امکانات کیا سورنتوی نسل اول عرضه شده به بازار ایران است که با توجه به قدمت خودرو، تا حدودی قابل قبول است. در مقابل نیز هایما S7 با قیمتی رقابتی در بازار خودروهای شاسی‌بلند، امکانات رفاهی سیستم تهویه مطبوع خودکار، سیستم صوتی با صفحه نمایشگر 7 اینچی لمسی، آینه الکتروکرومیک ضد‌نور به همراه نمایش میزان باد تایرها و فاصله عقب تا مانع و آینه‌های جانبی تاشو به همراه گرمکن، سنسور دنده عقب، روکش چرمی صندلی‌ها، گرمکن و تنظیم برقی صندلی‌های ردیف جلو (8 حالت برای راننده)، سانروف، سیستم استارت/استاپ و... را به خریدار عرضه می‌کند که در نوع خود قابل تقدیر است! همچنین باید گفت که در داخل هایما S7 شاهد یک دکوراسیون بسیار جذاب‌تر از دیگر خودروهای چینی هستیم که به نظر می‌رسد از محصولات هیوندای الهام گرفته شده باشد. دو پیشرانه در حکم دیو و دلبر! اما مهم‌ترین نقطه قوت سورنتو را می‌توان پیشرانه V6 سری لامبدا این خودرو دانست که با هیوندای آزرا و سوناتا V6 همان دوره مشترک است و حجمی معادل 3.3 لیتر دارد. البته سورنتو در بازار جهانی با گزینه‌های دیگری همچون 2.4 لیتری 4 سیلندر مشترک با سوناتای موجود در ایران، 3.5 لیتری سیگما (که ارتباطی با پیشرانه 3.5 لیتری سانتافه فیس‌لیفت 2011 ندارد)، 3.8 لیتری لامبدا (شبیه به چیزی که در وراکروز داریم) و در نهایت 2.5 لیتری دیزل نیز عرضه شده است که اطلس خودرو بهترین و هوشمندانه‌ترین گزینه را برای بازار ایران در نظر گرفت. این موتور 3.3 لیتری V6 قادر به تولید نهایت قدرت 242 اسب بخار و گشتاور 313 نیوتن‌متری است که با بهره‌گیری از یک جعبه دنده 5 سرعته اتوماتیک و انتقال قدرت به هر دو محور، قادر به ثبت رکورد شتاب صفر تا 100 حدود 9 ثانیه خواهد بود. این پیشرانه در صورت انجام به‌‌موقع سرویس‌ها و همچنین مدارا و دوری از فشار بیش از حد به موتور و مجموعه انتقال قدرت، عمر مفید نسبتا خوب و راضی‌کننده‌ای خواهد داشت. هر‌چند که در بسیاری از موارد، ضعف جعبه دنده و بروز ایراد اساسی در سیستم تعویض دنده این خودرو و دیگر محصولات هیوندای/کیا 3.3 لیتری گزارش شده است. اما هایما S7 با یک پیشرانه و دو نوع جبه دنده به خریداران عرضه می‌شود. این موتور که با کد HM484Q شناخته می‌شود، حجمی معادل 2 لیتر داشته و از 4 سوپاپ در هر سیلندر به همراه تکنولوژی باز و بست زمان متغیر سوپاپ‌ها بهره می‌برد که این مجموعه قادر به تولید 148 اسب بخار نهایت قدرت و گشتاور 180 نیوتن‌متری خواهد بود. دو نوع جعبه دنده 5 سرعته اتوماتیک و 5 سرعته دنده‌ای نیز برای این خودرو قابل انتخاب است که نمونه خودکار مصرف سوختی در حدود یک لیتر (سیکل ترکیبی) بالاتر دارد. نویسنده: معید حمیدی
چشم‌بادامی‌های بلند‌قامت
یکی از کاربردی‌ترین کلاس‌های خودرویی که به‌تازگی توسط ایرانی‌ها کشف شده و البته تمامی محصولات حاضر در این کلاس نیز از فروش نسبتا خوبی برخوردارند، کراس‌اوورهای کامپکت است. این رده که در واقع خودروهای شاسی‌بلند جمع‌و‌جور و کاربردی را شامل می‌شود، با توجه به جثه بزرگ (نسبت به سدان‌های سایز متوسط و کامپکت) و همچنین امکانات و فضای مناسب، بازار خوبی برای خود دست و پا کرده‌اند. برای مثال، هیوندای ix۳۵ در دوره‌ای نسبتا طولانی، پرفروش‌ترین خودروی بازار ایران به شمار می‌رفت که خود گزینه‌ای حاضر در این کلاس است و البته اگر قصد خرید یک شاسی‌بلند تا مرز ۱۰۰ میلیون تومان و البته صفر کیلومتر داشته باشید، باز هم همین کراس‌اوورهای جمع‌و‌جور و سایز متوسط چینی است که جوابگوی شما خواهند بود.
، هرچند که این روزها تنوع خودروهای چینی موجود در بازار ایران روز به روز در حال افزایش است و از آن طرف چینی‌ها نیز به تدریج به کیفیت محصولات خود می‌افزایند، اما اگر خواسته باشیم همین روزها یک شاسی‌بلند چینی صفر کیلومتر بخریم، چه گزینه‌های خوش‌چهره‌ای پیش رویمان قرار خواهد گرفت؟! به نظر می‌رسد هاوال S7 از گروه خودروسازی ایران خودرو و همچنین هاوال H6 محصول دیار خودرو، 2 گزینه‌ای هستند که به‌تازگی به بازار کشور راه پیدا کرده‌اند و از نظر کیفیت ساخت و ظاهر در حد قابل قبولی قرار می‌گیرند. اما اگر خواسته باشیم یکی از این دو گزینه را انتخاب کنیم، چه؟! ورود به رینگ! داستان از آنجا شروع شد که در سال 1992 میلادی مسئولان ایالت هاینان (Hainan) چین با همکاری کمپانی مزدای ژاپن یک کمپانی خودروسازی تحت عنوان «هاینان» تاسیس کردند که البته این نام همانطور که از ظاهرش پیداست، ترکیبی از هاینان و مزداست. هایما در ابتدا به تولید محصولات کمپانی مزدا برای بازار چین می‌پرداخت و در سال 2006 بخشی از این خودروساز توسط FAW خریداری شد و در حال حاضر 49 درصد از سهم این خودروساز متعلق به FAW، 49 درصد در دست گروه خودروسازی هاینان و در نهایت 2 درصد باقیمانده از آن دولت است. هایما با تولید سالانه نزدیک به 200 هزار دستگاه خودرو، جایگاه 28اُم را در بین خودروسازان چینی دارد و سهم نسبتا خوبی در بحث صادرات به خود اختصاص داده است. S7 بهترین شاسی بلندی است که تاکنون از خط تولید این خودروساز خارج شده و در ادامه به بررسی و مقایسه آن با رقیب هوطنش گریت وال هاوال H6 خواهیم پرداخت. پیش از این گریت وال (Great Wall به معنای دیوار بزرگ) را با محصولاتی همچون ولیکس C30 و انواع وانت وینگل می‌شناختیم و هرچند که هاوال H6 از سال 2013 در بازار کشور حضور داشته اما دیار خودرو به تازگی انرژی و پتانسیل بیشتری برای معرفی و فروش این خودرو صرف می‌کند. هاوال H6 خودرویی با ظاهر آراسته و پیشرانه مناسب است که در برابر S7 حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ اما آیا قیمت 90 و اندی میلیون تومانی این خودرو‌ قابل توجیه است؟! شبیه به یکدیگر! هاوال و هایما هر چند که تقریبا در یک کلاس خودرویی قرار می‌گیرند اما محصول گریت وال نزدیک به 10 سانتی‌متر از S7 طویل‌تر است و به همین خاطر کمی موقرتر و با ابهت‌تر به نظر می‌رسد. اما اگر خواسته باشیم از بحث جثه جدا شده و به موارد زیبایی خودرو برخورد کنیم، موضوع کمی متفاوت خواهد بود. گریت وال هاوال H6 در بخش ظاهر هرچند که چندان هم ضعیف عمل نمی‌کند اما برخی‌ جزئیات ظاهری آن همچون چراغ‌های نسبتا بزرگ با کاسه ساده و بدون گرافیک تاثیری نسبتا منفی در ظاهر این خودرو خواهد داشت. سپرهای همرنگ با بدنه به همراه پرژکتور و خطوط عضلانی که برخی از آنها روی گلگیر، کاپوت و دیگر اجزای بدنه ادامه پیدا می‌کند در مقابل هایما S7 را با ظاهری تقریبا شبیه به محصول گریت وال، اما با شمایلی مدرن‌تر داریم. گرافیک و سایز متناسب‌تر چراغ‌های جلو (مجهز به هالوژن و نور دید روز) هر چند که در نگاه اول بهتر از هاوال H6 به نظر می‌رسد اما با توجه به سپر ساده‌تر این خودرو و همچنین خطوط عضله کمتر این خودرو نسبت به H6، کمی کسل‌کننده به نظر می‌رسد. البته استایل کلی هاوال H6 در نمای جانبی نیز پخته‌تر و موقرتر از S7 به چشم می‌آید که دلیل را می‌توان حالت شیشه‌های جانبی و در نهایت خط کمر دو خودرو دانست. اما در قسمت عقب، قرار گرفتن پلاک H6 روی سپر خودرو فضایی نسبتا خالی را برای درب صندوق ایجاد کرده است و هرچند که شبیه به این طرح را در پورشه ماکان نیز می‌بینیم اما موضوع اصلی اینجاست که این حالت چراغ‌ها و این چیدمان بخش عقب با کاراکتر کلی خودرو جور در‌نمی‌آید. اما اگر بخواهیم نیم‌نگاهی به بخش عقب S7 داشته باشیم، یک کپی نسبتا هوشمندانه از میتسوبیشی ASX را خواهیم دید که با استایلی مکعبی شکل تکمیل شده است و البته باید گفت که این طرح هم چندان زیبا نیست و تنها از H6 قابل تحمل‌تر به نظر می‌رسد. امکانات در حد معقول پیشرفت کمپانی‌های خودروسازی چینی در سال‌های اخیر بدان معنا نیست که صنعتگران این کشور دست از کپی‌کاری‌های خود برداشته‌اند. در واقع طراحان این شرکت‌ها در چند صباح اخیر کمی هوشمندانه‌تر عمل می‌کنند و برای بحث کپی‌کاری خود سلیقه بیشتری به خرج می‌دهند و الگوهای بهتری انتخاب می‌کنند. همان‌طور که در بخش طراحی ظاهری هایما S7 شاهد یک کپی‌کاری حرفه‌ای از میتسوبیشی ASX و نسل سوم ب‌ام‌و‌X5 بودیم، در کابین این خودرو نیز نمایی بسیار شبیه به کابین نسل سوم هیوندای سانتافه را می‌بینیم. این کپی‌کاری تا حدی مشهود است که به غیر از استایل کلی، رد پایی از جزئیات بیشتر همچون حالت برآمده بالاسر کنسول میانی، استخوان‌بندی کلی غربیلک و در نهایت شمایل پشت آمپر نیز الگو‌برداری شده است. در لیست امکانات هایما S7 مواردی همچون بالابر شیشه برقی جلو و عقب، سیستم صوتی تصویری با نمایشگر 7 اینچی و GPS و پورت‌های SD، AUX و USB، آینه میانی ضدنور با قابلیت نمایش فاصله عقب تا مانع و باد تایرها، آینه‌های جانبی به همراه گرم‌کن و تاشوی برقی، تریم مشکی تودوزی، روکش چرمی فرمان، روکش چرمی دو‌رنگ صندلی‌های جلو، صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در 8 جهت و گرم‌کن سرنشینان جلو، سانروف، سیستم روشن و خاموش شدن خودکار در ترافیک، دوربین دید عقب و... به چشم می‌خورد که در مقابل گریت وال نیز برای هاوال H6 مواردی از جمله فرمان هیدرولیک به همراه تنظیم ارتفاع و مانع ضربه، سیستم صوتی و تصویری با بهره‌گیری از نمایشگر 7 اینچی و ورودی‌های AUX، USB، DVD و بلوتوث و 6 بلندگو، کامپیوتر سفری با قابلیت نمایش مدیریت پیمایش، مصرف سوخت و اطلاعات ضروری خودرو، آینه‌های جانبی برقی و تاشوی دستی به همراه چراغ راهنما و گرم‌کن، روشن و خاموش شدن خودکار چراغ‌های جلو، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، خروجی برق 12 ولت، نمایشگر فشار باد تایر و... را در نظر گرفته است. از این دو لیست نه‌چندان بلند و بالا می‌توان نتیجه گرفت که این دو خودرو از حیث امکانات رفاهی سرنشینان تقریبا در یک سطح قرار دارند. اما توجه داشته باشید که کابین H6 ساده‌تر و در عوض جادارتر از S7 طراحی شده است. کم‌مصرف‌ها در گود رقابت هایما و هاوال هر دو از پیشرانه‌های کوچک و کم‌مصرف 4 سیلندر بهره می‌برند و از نظر لیتراژ تفاوت 0.4 لیتری دارند. هایما S7 با بهره‌گیری از یک پیشرانه 2.0 لیتری مزدا قادر به تولید نهایت قدرت 148 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه و نهایت گشتاور 180 نیوتن‌متر خواهد بود که در مقابل هاوال H6 نیز با حجم 2.4 لیتر اما با تکنولوژی میتسوبیشی (دیار خودرو اصرار دارد که این پیشرانه متعلق به میتسوبیشی اوتلندر است) بهره می‌برد. این پیشرانه ژاپنی قادر به تولید 162 اسب بخار و نهایت گشتاور 210 نیوتن‌متری در 3000 الی 4500 دور بر دقیقه است که با انتقال قدرت به جعبه دنده 4 سرعته تیپ ترونیک و در نهایت محور فعال جلو، شتاب و کشش بسیار خوبی را برای شما فراهم می‌کند. اما اگر قصد خرید هایما S7 را داشته باشید، دو گزینه 5 دنده دستی و 5 سرعته اتوماتیک پیش روی شما قرار می‌گیرد که البته در هر دو مورد از نظر شتاب و کشش ضعیف‌تر از هاوال H6 عمل خواهد کرد. محصول دیار خودرو از امکانات فنی ایمنی همچون سیستم ترمزهای ضد قفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی قدرت ترمز (EBD) و در نهایت سیستم کمکی ترمز (BA) بهره می‌گیرد که البته مشابه این امکانات در S7 نیز دیده می‌شود. 2 خودرویی که در اختیار داریم چه از لحاظ ظاهر و چه از نظر امکانات فنی و رفاهی برتری‌ها و کاستی‌های جزئی نسبت به یکدیگر دارند. اگر خواسته باشید یکی از این دو مورد را انتخاب کنید، به سراغ گزینه‌ای بروید که برای شما کاربردی‌تر است. در واقع پیشرانه سرزنده‌تر گریت وال بسیار وسوسه‌انگیز به نظر می‌رسد اما از امکانات و ظاهر شکیل‌تر S7 نیز نمی‌توان گذشت!
فرستنده: رضا عظیمی 17 بهمن 1394 ساعت 11:00
+ فرزام مردادیان
ممنون ار توضیحات کامل .
18 بهمن 1394 ساعت 13:44
+ بابک عباسی
چندتا بخریم!
7 فروردين 1395 ساعت 23:42
+ افشين داورپناه
ممنون
19 مرداد 1395 ساعت 18:22